Raport z badań dostępny w Repozytorium Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Do pobrania tutaj
Jakie miejsce na kulturalnej mapie Polski zajmuje Gdańsk? Do badania zaprosiliśmy osoby związane z sektorem kultury z dużych miast: przedstawicieli instytucji kultury zajmujących stanowiska kierownicze, przedstawicieli organizacji pozarządowych działających w obszarze kultury, artystów różnych dziedzin, a także dziennikarzy piszących o kulturze. Chcieliśmy poznać opinie badanych na temat życia kulturalnego w Gdańsku i określić jego mocne i słabe strony.
Punktem wyjścia badania było zinterpretowanie przez respondentów pojęcia „miasta kulturalnego”. Dzięki temu badani stworzyli kryteria definicyjne, umożliwiające dalszą ocenę miast pod kątem ich kondycji w sektorze kultury. W ujęciu badanych „miasto kulturalne”:
Za najważniejsze „miasta kulturalne” w Polsce badani uznali Warszawę i Wrocław (jako miasta wyznaczające trendy), a także Kraków (jako miasto kultywujące zwyczaje). Zdecydowana większość badanych określiła Gdańsk jako miasto, w którym życie kulturalne jest w bardzo dobrej kondycji i które – choć nie znajduje się w kulturalnej czołówce – aspiruje do grupy miast-liderów.
Badani identyfikowali Gdańsk jako „miasto kulturalne” ze względu na podejmowane działania (m.in. nowoczesne podejście w kreowaniu polityki kulturalnej i zarządzaniu kulturą oraz wspieranie projektów rozwoju kultury w przestrzeni miejskiej), bogactwo oferty kulturalnej różnych nurtów i mnogość instytucji kultury, a także jego cechy charakterystyczne: otwartość, europejskość wynikającą m.in. z kontaktów ze Skandynawią, nastawienie na rozwój i energię w działaniu. Jako mocne strony Gdańska respondenci wymieniali także obecność ruchów oddolnych i świadomych odbiorców oraz aktywność twórców kultury. Za słabe strony uznali sezonowość oferty, wysokie ceny w przypadku części imprez kulturalnych, niewykorzystany potencjał związany z obecnością morza, skromność oferty kulturalnej w porównaniu do miast liderskich i niewystarczającą skalę informowania o wydarzeniach. Potencjału miasta badani upatrywali w – w dużej mierze wykorzystywanej – wyjątkowej i rozpoznawalnej historii Gdańska, a także we współpracy w ramach Trójmiasta i w rozwijaniu kontaktów międzynarodowych (zwłaszcza ze Skandynawią).
REKOMENDACJE:
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA:
miasto kulturalne, tożsamość miasta, polityka kulturalna
O BADANIU:
rok realizacji: 2014
zasięg: ogólnopolski
metody badawcze: zogniskowane wywiady grupowe FGI, przeprowadzone w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu.
Badanie „Kultura w Gdańsku. Badanie środowiska opiniotwórczego – diagnoza pozycji Gdańska na mapie kulturalnej Polski” zostało przeprowadzone przez PBS Spółka z o.o. na zlecenie Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku.
MATERIAŁY DODATKOWE: