Raport z badań dostępny w Repozytorium Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Do pobrania tutaj
W ramach badania chcieliśmy odpowiedzieć na pytanie pracowników instytucji kultury: kim są ci, których „nie ma”, którzy nie uczestniczą w kulturze i nie korzystają z oferty instytucji? Przeczuwaliśmy, że problemem może być nie tyle brak ich aktywności, ile raczej nieadekwatne definiowanie zjawisk przez badaczy oraz praktyków kultury. Może kultura się dzieje, ale gdzie indziej i w innej formie, niż do tej pory byliśmy przyzwyczajeni? Poszukiwaliśmy więc nowych form uczestnictwa w kulturze, które określiliśmy mianem (nie)uczestnictwa.
Przez (nie)uczestnictwo w kulturze rozumiemy przede wszystkim te praktyki społeczne, które realizują się poza instytucjami kultury. (Nie)uczestnictwo nie oznacza więc ani bezczynności, ani tym bardziej rezygnacji z kultury. Badaliśmy także percepcję kultury przez (nie)uczestników (dominowały tradycyjne ujęcia kultury zawężające ją do kultury artystycznej), powody (nie)uczestnictwa (np. odmienne przyzwyczajenia) oraz czynniki różnicujące uczestnictwo w kulturze (np. przestrzeń miasta).
Scharakteryzowaliśmy typy (nie)uczestnictwa:
Badanie pokazało, że w katalogu praktyk kulturalnych ograniczone miejsce zajmuje uczestnictwo w kulturze, które wpisywałoby się w najwęższe z możliwych rozumienie: jako dostęp do kultury symbolicznej, artystycznej i w dodatku dystrybuowanej przez instytucje. Nowe ujęcie uczestnictwa w kulturze zawiera w sobie zarówno takie praktyki, jak i oddolne aktywności kultury szerokiej, w tym uczestnictwo w coraz bardziej znaczącej kulturze udomowionej i sprywatyzowanej. Do uczestnictwa w kulturze można zaliczyć także sport i aktywność rekreacyjno-turystyczną. Ważną cechą okazuje się towarzyskość jako aspekt niejednokrotnie nadający sens praktykom kultury. Jednocześnie wykształcił się nowy model powinnościowy (obok statusowego rozumienia kultury symbolicznej), który popycha do uczestnictwa w kulturze. Jego istotą jest silne zindywidualizowanie i podporządkowanie takim zasadom jak pragmatyzm, autokreacja, autodoskonalenie, bycie z innymi. Często realizowany jest poza stereotypowo rozumianą sferą kultury, np. w czasie pracy czy w ramach aktywności sportowych i społecznych.
Warto odnotować, że uczestnictwo w kulturze powiązane jest dziś nie tylko z wykształceniem czy możliwościami finansowymi, ale także ze społeczną sytuacją jednostki. Pozwala to dostrzec, że najważniejsze przeszkody dla uczestnictwa to osamotnienie, zbyt absorbujące relacje zawodowe czy rodzinne, niemobilność i bariery przestrzenne (przedmiejskość, oddalenie od centrum). Przedefiniowaniu uległ także sposób rozumienia kategorii kapitału kulturowego: nie jako statycznego zbioru kompetencji, ale umiejętności organizowania zasobów. Zbliża to kapitał kulturowy do zdolności sprawstwa i władzy, dzięki czemu koncepcja ta wyjaśnia lepiej niż tradycyjne ujęcia, dlaczego kultura i uczestnictwo w niej są źródłem nierówności społecznych.
REKOMENDACJE DLA INSTYTUCJI KULTURY I WŁADZ PUBLICZNYCH:
Aby dostosować sektor kultury do zmieniających się wzorców uczestnictwa w kulturze, rekomendowaliśmy:
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA:
(nie)uczestnictwo w kulturze, kultura udomowiona, deinstytucjonalizacja kultury, nowy model powinnościowy uczestnictwa w kulturze, alternatywne obiegi kultury, nowy kapitał kulturowy
O BADANIU:
rok realizacji: 2013-2014
zasięg: ogólnopolski. Materiał empiryczny zebrany w pięciu ośrodkach metropolitarnych: Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Wrocławiu i Szczecinie.
metody badawcze: desk research, technika dzienniczków, analizy etnograficzne, indywidualne wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe.
Projekt „Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa” był realizowany w międzysektorowym partnerstwie przez: Instytut Kultury Miejskiej, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową i był współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury.