Raport z badań dostępny w Repozytorium Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Do pobrania tutaj
Z jakimi wyzwaniami mierzyć się będzie Gdańsk i jego mieszkańcy w perspektywie najbliższych 50 lat? W trakcie kilkumiesięcznego projektu foresightowego, w który zaangażowani byli zarówno eksperci, urzędnicy, jak i mieszkanki oraz mieszkańcy Gdańska (w tym społecznicy, artyści i dzieci), wypracowaliśmy cztery scenariusze przyszłości miasta. Projekt realizowany był w partnerstwie z infuture.institute.
Foresight to metoda strategicznego przewidywania pozwalająca na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Wykorzystywane w tej metodzie scenariusze przyszłości to narzędzie, które pozwala lepiej zrozumieć, jak można funkcjonować w danej rzeczywistości. Nie należy ich więc traktować jako mających się spełnić przepowiedni, ale jako pewną wizję przyszłości, które pozwala zidentyfikować ewentualne szanse i zagrożenia. Mówiąc inaczej – jak przygotować się na ewentualne zmiany, zwłaszcza jeśli są to zmiany nieciągłe (czyli niebędące kontynuacją zjawisk i procesów zachodzących w przeszłości), jak opracować najlepszą strategię działania i jak dojść do konsensusu w przypadku różnicy poglądów.
W ramach badania przygotowane zostały :
Przedstawiliśmy je w postaci zestawu 37 kart. Przykładowa karta zmiany zawiera opis wyzwania określonego w danym scenariuszu przyszłości i skłania do refleksji nad potencjalnymi rozwiązaniami przedstawionego problemu. Karty wraz z instrukcją ich stosowania są dostępne do samodzielnego wydrukowania w raporcie z badań.
W każdym ze scenariuszy znajdziemy jego charakterystykę i opis zmian zachodzących w danym przypadku w społeczeństwie, naturze i świecie technologii. Ich uzupełnieniem są dwa elementy: osie wartości (wskazujące na czynniki napędzające oraz hamujące dany scenariusz) oraz macierze reakcji (które prezentują zawarte w scenariuszu shift cards w podziale na cztery kategorie: wspieraj, inspiruj się, obserwuj, hamuj).
Elementy te są efektem i podsumowaniem wszystkich etapów badania, w ramach którego przeprowadziliśmy:
O BADANIU:
rok realizacji: 2020
zasięg: lokalny
metody: 3xW (wizja I, wiedza, wizja II), warsztaty kreatywne, Moonshot Thinking, metoda scenariuszowa, wywiady eksperckie, desk research.
Projekt był realizowany w partnerstwie z infuture.institute.
MATERIAŁ DODATKOWY: