Książka dostępna w sklepie Instytutu Kultury Miejskiej. Do kupienia tutaj
„Gra w kulturę. Przemiany pola kultury w erze poszerzenia” to publikacja domykająca cykl Gdańskich Badań nad Kulturą, prowadzonych między 2011 a 2017 rokiem przez Obserwatorium Kultury. Książka prezentuje całościowy obraz współczesnego pola kultury i uczestnictwa w kulturze, zbierając wyniki badań, rezultaty dyskusji i warsztatów przeprowadzonych przez nas w ostatnich latach. Nie jest to jednak tylko podsumowanie dotychczasowych ustaleń badawczych. To (auto)krytyczne uzupełnienie: zastanawiamy się m.in. nad tym, jakie zagrożenia może nieść upowszechnianie poszerzeniowych i demokratyzujących ujęć kultury.
W książce zwracamy uwagę na procesy, które transformują pole kultury:
Kultura – zgodnie z logiką poszerzenia – jest zarówno kolonizatorem innych obszarów życia społecznego (takich jak edukacja czy polityka społeczna), jak i terytorium kolonizowanym przez otoczenie (przede wszystkim politykę i ekonomię). Z poszerzeniem pola kultury wiąże się m.in. wzrost znaczenia szeroko rozumianych praktyk kulturowych realizowanych w czasie wolnym kosztem konsumpcji wąsko rozumianej kultury artystycznej oraz przesunięcie z ujęcia kultury jako aktywności o wartości autotelicznej do instrumentalizacji tego obszaru, w tym pojmowania jej jako narzędzia rozwoju społecznego i gospodarczego. W konsekwencji centrum życia kulturalnego przesuwa się w kierunku obszaru pozainstytucjonalnego (w ramach którego realizowane są oddolne i amatorskie, a często nieformalne inicjatywy). W modelu poszerzeniowym kluczowe jest rozumienie kultury jako środowiska życia człowieka.
Te różnorodne formy aktywności kulturalnej (zinstytucjonalizowane – prywatne/oddolne, starego typu– nowego typu, odświętne – codzienne) są względnie równoważne i utrzymują polifoniczny model uczestnictwa w kulturze. Z kolei o wzorach naszego uczestnictwa decydują nie tylko pozycja społeczna, lecz także postawy, przekonania czy też cechy osobowości, w tym poczucie powinności (deklarowany stopień ważności życia kulturalnego oraz czas poświęcany na podejmowanie aktywności kulturalnej i rekreacyjnej) oraz nowy kapitał kulturowy, na który składają się: postawa prospołeczna, czynniki osobowościowe, zaangażowanie towarzyskie i aktywność obywatelska. Pojawia się więc nowy model powinnościowy: przesunięcie z pozytywnie społecznie wartościowanego udziału w kulturze artystycznej ku współcześnie charakterystycznemu dla klas średnich dyskursowi samorozwoju, pożyteczności i autokreacji. Ważnym czynnikiem warunkującym uczestnictwo w kulturze jest również jej relacjogenność, a więc dostęp do uczestnictwa w wydarzeniach razem z innymi (przede wszystkim z rodziną i znajomymi, ale także z osobami, których się nie zna).
Transformuje się oczywiście także sam sektor kultury, a jego przemiany wyznaczają trzy zasadnicze trendy: równoważenie centralnej pozycji tradycyjnych i nietradycyjnych instytucji kultury, rozpowszechnianie „ramowych” instytucji kultury (czyli takich, które oprócz realizowania tradycyjnych zadań zapewniają przestrzeń do aktywności zaprojektowanych przez innych, działając np. w formule inkubatora czy ośrodka regrantingowego), oraz równoważenie centralnej pozycji instytucji kultury na rzecz jej uczestników.
(AUTO)KRYTYCZNE REFLEKSJE:
Mając na uwadze wszystkie powyższe rozpoznania, warto zadać pytanie o zagrożenia, jakie może nieść upowszechnianie poszerzeniowych i demokratyzujących ujęć kultury i podkreślić, że opisywane procesy transformacji pola kultury nie przebiegają bezproblemowo. Aktualne pozostają między innymi pytania o:
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA: poszerzenie pola kultury, relacyjność kultury, demokratyzacja kultury, polifoniczny model uczestnictwa w kulturze, nowy model powinnościowy, nowy kapitał kulturowy.
O PUBLIKACJI:
rok wydania: 2019
autorzy: Agata Bachórz, Cezary Obracht-Prondzyński, Krzysztof Stachura, Piotr Zbieranek
Rozwinięcie tematów podjętych w publikacji można znaleźć w raportach z Gdańskich Badań nad Kulturą: