
Raport z badań dostępny do pobrania tutaj (2 MB, j. polski, PDF)
Kawiarnie, kluby i puby to znaczące punkty na kulturalnych mapach miast. Te miejsca spotkań, relaksu i rozrywki coraz częściej pozwalają na obcowanie z kulturą, a także stają się przestrzenią oddolnego organizowania się ludzi. To tak zwane miejsca trzecie: miejsca półpubliczne, wypełniające lukę między przestrzenią prywatną a publiczną. Są wyraźnym przykładem przemian zachodzących w kulturze (m.in. poszerzanie pola kultury i jej deinstytucjonalizacja), choć wydaje się, że wciąż jeszcze niedostatecznie zauważanym. We współpracy z Uniwersytetem Gdańskim postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej światu gdańskich klubokawiarni, które organizują wydarzenia kulturalne, oraz ich kulturotwórczej roli.
Badania objęły siedem klubokawiarni: zróżnicowanych pod względem lokalizacji, oferty kulturalnej, odbiorców oraz szeroko rozumianej specyfiki miejsca. Było to pięć lokali w Śródmieściu Gdańska (18 Południk, LOFT, Bruderschaft, W Starym Kadrze, Bunkier), jeden we Wrzeszczu (Cafe Fikcja, która w trakcie przeprowadzania badania zakończyła swoją działalność) oraz jeden w Oliwie (Kafe Delfin). Badaliśmy zarówno perspektywę osób prowadzących klubokawiarnie, jak i osób odwiedzających te miejsca.
Z analizy motywacji wzbogacania klubokawiarni o „motyw kulturalny” wyłoniły się następujące postawy właścicieli/menadżerów:
Na podstawie badań wyodrębniłyśmy także typy odbiorców oferty klubokawiarnianej:
Zauważalna jest również swoista hierarchia wśród odbiorców: prestiżową pozycję, wyższą niż pozostali goście lokalu, zajmują stali bywalcy. Wśród odbiorców (pomimo deklarowanej otwartości lokali na osoby w każdym wieku) dominują ludzie młodzi. Zauważany jest brak oferty kierowanej do nastolatków (poniżej 18. roku życia), a najmniej uczestniczącą kategorią wiekową są seniorzy, a dokładniej mężczyźni 50+.
W klubokawiarniach kultura w oczywisty sposób łączy się z konsumpcją. W określaniu typu lokali przeważa łączenie słów charakteryzujących zarówno elementy oferty gastronomicznej, jak i kulturalnej, np. herbaciarno-kawiarnia, klubogaleria, kawiarnia filmowa czy cafe pub. Warto też zauważyć, że klubokawiarnie oraz ich gości cechuje sieciowość. Właściciele na przykład przyznają, że lepiej otworzyć się w miejscu, gdzie są już inne lokale: wzrasta konkurencyjność, ale jest też znacznie większe nagromadzenie potencjalnych klientów. Klienci natomiast doceniają miejsca koncentracji klubokawiarni: sprzyjają one praktykom klubokawiarnianego „clubbingu”. Lokalizacje najczęściej odwiedzanych klubokawiarni pokazują z kolei, że Gdańsk jest miastem podzielonym ze względu na miejsca tzw. „nasycenia kulturalnego” (Śródmieście) oraz „pustynie” (pozostałe dzielnice miasta).
REKOMENDACJE:
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA: trzecie miejsca, poszerzenie pola kultury, deinstytucjonalizacja, sieciowość
O BADANIU:
rok realizacji: 2014
zasięg: lokalny
metody: obserwacje uczestniczące, wywiady częściowo ustrukturyzowane, desk research.
Badanie przeprowadziły studentki Uniwersytetu Gdańskiego: Jagoda Brunka, Daria Cherek, Karolina Chojdak, Krzysztofa Jankowska, Beata Kramarczyk, Joanna Kropisz, Martyna Ziółkowska, pod opieką merytoryczną Karoliny Ciechorskiej Kuleszy z Zakładu Antropologii Społecznej Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Inspiracją do projektu były badania Pracowni Badań Społecznych „Stocznia” – „Kawiarnie kultury”.