Raport z badań dostępny w Repozytorium Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Do pobrania tutaj
W ramach badania „Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna”, chcieliśmy zbadać zależności pomiędzy strukturą społeczną a praktykami uczestnictwa w kulturze. Ostatnie lata przyniosły zwrot (w socjologii i nie tylko) ku tematyce podziałów społecznych. W Polsce poszukujemy odpowiedzi na pytanie, co wydarzyło się w kraju w minionym 30-leciu, dostrzegając głębokie podziały wśród Polaków właściwie we wszystkich sferach: obywatelskiej, ekonomicznej, politycznej czy edukacyjnej. W związku z tym zadaliśmy sobie pytanie: czy podziały są widoczne także w sferze kulturowej?
Pierwszym etapem badania było zastanowienie się nad tym, co właściwie strukturyzuje dzisiaj życie społeczne. Przywykliśmy przyjmować, że struktura społeczna to przede wszystkim układ klasowo-warstwowy, osadzony w sferze ekonomiczno-zawodowej i uruchamiający specyficzne strategie życiowe, w tym formy uczestnictwa w kulturze. Badania pozwoliły na stwierdzenie, że o wzorach naszego uczestnictwa decydują nie tylko pozycja społeczna, lecz także względnie autonomiczne od niej postawy, przekonania czy też cechy osobowości. Wyróżniliśmy trzy wpływające na wzory uczestnictwa elementy: pozycja społeczna, wynikająca ze zmiennych społeczno-demograficznych ukazujących poziom kapitałów: kulturowego (edukacyjnego), społecznego i ekonomicznego jednostki; poczucie powinności: deklarowany stopień ważności życia kulturalnego oraz czas poświęcany na podejmowanie aktywności kulturalnej i rekreacyjnej; nowy kapitał kulturowy – nowa, zaproponowana przez nas kategoria, odnosząca się do psychospołecznej konstrukcji jednostki, na który składają się: postawa prospołeczna, czynniki osobowościowe, zaangażowanie towarzyskie i aktywność obywatelska.
Następnym krokiem było odnalezienie zależności pomiędzy wyżej wymienionymi elementami a różnorodnymi formami uczestnictwa w kulturze. Okazało się, że tradycyjne korelaty strukturalne mają dominujący wpływ na aktywność, jednocześnie jednak niemożliwe jest wyróżnienie na ich podstawie prostych modeli klasowych. Zaproponowaliśmy więc własne profile uczestników kultury, biorąc pod uwagę także nowy kapitał kulturowy, który ujawnia wpływ czynników osobowościowych i postaw społecznych na charakter podejmowanych praktyk:
Zbadaliśmy także, jak sami uczestnicy badania postrzegają powiązania między strukturą społeczną
a uczestnictwem w kulturze, dokonaliśmy przeglądu najbardziej i najmniej popularnych sposobów uczestnictwa w kulturze oraz nakreśliliśmy obraz polskich gustów (książki, muzyka, kino, telewizja i Internet).
REKOMENDACJE DLA LUDZI KULTURY, BADACZY I POLITYKÓW:
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA:
nowy kapitał kulturowy, wszystkożerność kulturalna, struktura społeczna, pozycja społeczna, poczucie powinności
O BADANIU:
rok realizacji: 2015
zasięg: lokalny
metody: ankieta CATI, indywidualne wywiady pogłębione.
Do weryfikacji wzajemnych powiązań użyto technik statystycznych: analizy regresji oraz wieloczynnikowej analizy wariancji.
Czynniki osobowościowe były badane za pomocą polskiej adaptacji testu Ten Item Personality Inventory.
Projekt „Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna”, realizowany w międzysektorowym partnerstwie przez: Instytut Kultury Miejskiej, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, był współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury.