Raport z badań dostępny w Repozytorium Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Do pobrania tutaj
W 2013 roku zdecydowaliśmy się powtórzyć badanie – pierwszy raz przeprowadzone w 2011 roku – którego celem było zdobycie wiedzy o sposobach pozyskiwania informacji o wydarzeniach kulturalno-rozrywkowych przez mieszkańców i mieszkanki Gdańska. Ponownie zadaliśmy pytania o najczęściej wykorzystywane kanały informacji (np. prasa, telewizja, Internet), o preferencje w tym zakresie, a także o to, w jaki sposób poszczególne typy wydarzeń są powiązane ze sposobem pozyskiwania informacji o nich. Część pytań zadawana była w takiej samej formie jak podczas pierwszej edycji badania, dzięki czemu mogliśmy zaobserwować, jakie tendencje utrwalają się w praktykach mieszkańców.
Ogólne tendencje w porównaniu z rokiem 2011 nie zmieniły się. Najczęstszym źródłem informacji
o ofercie kulturalno-rozrywkowej pozostał Internet (głównie strony internetowe) – korzystało z niego w tym zakresie ponad trzy czwarte (77,2%) respondentów. Niewiele mniejsza grupa (60,7%) czerpała informacje bezpośrednio od znajomych i rodziny. Dość duży zasięg miała także reklama zewnętrzna: plakaty (53,7%) oraz billboardy (45,8%), a także plakaty umieszczane na słupach ogłoszeniowych – zauważało je prawie dwie trzecie (62,8%) mieszkańców.
Skuteczność poszczególnych kanałów komunikacji zależy od różnorodnych cech społeczno-demograficznych odbiorców, np. od wieku. Starsze osoby częściej korzystały z mediów tradycyjnych (telewizja, prasa, radio), a młodsze z Internetu. Sam sposób korzystania z Internetu również zmienia się wraz z wiekiem, np. z mediów społecznościowych korzystała ponad połowa osób do 24 lat i tylko 7,7% osób po 64 roku życia. Wpływ na wybór źródeł informacji ma także wykształcenie. Osoby z wyższym wykształceniem istotnie częściej niż osoby z wykształceniem średnim pozyskiwały informacje za pośrednictwem Internetu (86,8% wobec 71%), a rzadziej np. z telewizji (21,7% wobec 40,2%).
Pytaliśmy także o to, czy poszukiwanie informacji na temat konkretnych typów wydarzeń (np. kino, teatr, festyn) wpływa na dobór poszczególnych kanałów (np. Internet, telewizja, prasa). Nie odnotowano tu wyraźnych różnic w wyborze ani preferencjach. Odbiorcy większości wydarzeń korzystali także z podobnych tytułów mediowych. Na pierwszym miejscu znajdował się portal www.trojmiasto.pl, na kolejnych trzech tradycyjne media o zasięgu regionalnym: TVP Gdańsk, Dziennik Bałtycki i Radio Gdańsk.
Popularność poszczególnych kanałów informacji dość dobrze pokryła się z preferencjami gdańszczan. Pytani o medium, za którego pośrednictwem chcieliby uzyskiwać informacje o wydarzeniach kulturalnych, badani najczęściej wymieniali Internet (65,9%). W dalszej kolejności pojawiły się tradycyjne media – przede wszystkim telewizja i radio, następnie prasa codzienna. Ważnym źródłem informacji pozostaną także znajomi i rodzina. Z kolei w porównaniu do badań z 2011 roku wyraźnie spadło zainteresowanie ulotkami i plakatami umieszczanymi w miejscach związanych z codziennym funkcjonowaniem badanych, na słupach ogłoszeniowych, w skrzynkach pocztowych lub w gablotach na klatkach schodowych.
Zebrane dane dobrze zilustrowały dwie fale rozprzestrzeniania się nowych technologii informacyjnych. Pierwszą z nich było pojawienie się Internetu, a dokładniej stron i portali internetowych, które w znacznym stopniu zastąpiły media tradycyjne. Druga fala to media społecznościowe, które – choć w roku realizacji badania wśród gdańszczan korzystających z Internetu miały o ponad dwie trzecie mniejszy zasięg od stron www (27% wobec 74,4%) – były wykorzystywane przez ponad 50% najmłodszych badanych.
O BADANIU:
rok realizacji: grudzień 2013-luty 2014
zasięg: lokalny
metody: CATI (badanie telefoniczne wspomagane komputerowo)
Badanie przeprowadzone zostało przez Inny Format Sp. z o.o. na zlecenie Instytutu Kultury Miejskiej
w Gdańsku.
DODATKOWE MATERIAŁY: