Sztuka to praca. Program edukacyjny dla twórców

Aktualny
Kategoria: ,

Organizacja

Instytut Kultury Miejskiej

Dostępność

Posłuchaj podcastu „Słuchaj, sztuka to praca!”: na Spotify lub YouTube.

Chcesz otrzymywać od nas informacje mailowe o zbliżających się propozycjach szkoleniowych skierowanych do twórców i pracowników kreatywnych? Zapisz się tu i zapoznaj się z naszą klauzulą informacyjną.

„Sztuka to praca” to program edukacyjny online skierowany do artystek i artystów oraz przedstawicielek i przedstawicieli zawodów kreatywnych – zarówno tych rozpoczynających pracę w polu kultury, jak i tych chcących poszerzać swoje kompetencje zawodowe. W ramach programu dostarczamy wiedzę i rozwijamy umiejętności związane z zawodowym funkcjonowaniem w sektorze sztuki i branżach kreatywnych. Wspieramy w profesjonalizacji kariery i świadomym budowaniu jej założeń w zgodzie z własnymi wartościami i celami artystycznymi. Podczas tegorocznej edycji raz w miesiącu organizujemy warsztaty online prowadzone przez zaproszonych ekspertów i ekspertki oraz prowadzimy podcast „Słuchaj, sztuka to praca!” – rozmowy z twórcami, w których w każdy drugi wtorek miesiąca dzielą się swoim doświadczeniem i drogą zawodową. Podcast dostępny jest na kanale Instytutu Kultury Miejskiej na Spotify i YouTube

Poniżej znajdziecie informacje na temat aktualnych propozycji szkoleniowych, nagrania przeprowadzonych w 2021 roku webinariów i dostępne odcinki podcastu. Zapraszamy do dołączenia do grupy na facebook’u, w której informujemy o działaniach Instytutu Kultury Miejskiej (i nie tylko) w obszarze wsparcia dla branży kreatywnej. 

PLAN WARSZTATÓW (MARZEC-CZERWIEC 2022)
wydarzenie na fb: https://fb.me/e/1sIS5t2eL


NAJBLIŻSZE WARSZTATY ONLINE: PISANIE WNIOSKU O STYPENDIUM
kiedy: 8 czerwca, godz. 10:00-13:00
prowadzenie: Alina Kubiak
zapisy zamknięte

 


WYZWANIE „WYGENERUJ POMYSŁ NA TWÓRCZY BIZNES”

W marcu zorganizowałyśmy „3-dniowe wyzwanie: wygeneruj pomysł na twórczy biznes!”, które – w formie webinarium i dwóch warsztatów – poprowadziła Agata Ciesielska. Dzielimy się materiałami z wyzwania: 

Webinarium wprowadzające do wyzwania, dot. procesu projektowego i projektowania wartości:

 

Ćwiczenia i narzędzia do generowania pomysłów (część do pracy samodzielnej, część do pracy w grupie):

  1. Pdf z ćwiczeniami  
  2. Template z ćwiczeniami do pracy na Muralu 

Linki: 

https://www.facebook.com/legalnienaonlajnie/
https://klosinski.net/kategoria/zarabianie-i-klienci/

Rozpisanie biznesplanu:
https://www.strategyzer.com/canvas/business-model-canvas
https://helion.pl/ksiazki/nowoczesne-projektowanie-modeli-biznesowych-narzedzia-kompetencje-mentalnosc-i-innowacje-ktore-z-spis-autorow-w-uwagach-dodatkowych,noprmo.htm#format/e
https://youtu.be/wv6S1AV2eYo


NAGRANIA WEBINARIÓW Z 2021 ROKU:

WEBINARIUM „ARTYST(K)O, WSPÓŁPRACUJ! O BUDOWANIU SIECI RELACJI” 

Networking – słowo wszechobecne w kulturze, a jednak nie zawsze lubiane w środowisku kreatywnym. Wśród twórców często kojarzone z zaprzeszłym, uprzedmiotawiającym „robieniem kontaktów w branży”. A może by tak spojrzeć na sieciowanie w trochę inny sposób – jako budowanie i pogłębianie relacji międzyludzkich w obszarze zawodowym? Webinarium prowadziła Magda Chołyst z pracowni Artist in Bloom.

W ramach webinarium w kompaktowej formie poznacie bardziej humanistyczne podejście do nawiązywania relacji zawodowych i tworzenia sieci współpracy, gdzie jest miejsce nie tylko na czerpanie ze znajomości zawodowych, ale również wymianę wartości oraz współtworzenie inspirującego środowiska pracy i rozwoju. Na spotkaniu znajdą miejsce również osoby przekonane, że są introwertykami i „networking nie jest dla nich”.

Czego dowiecie się na spotkaniu?

• czym właściwie jest sieć relacji w kulturze i dlaczego jest tak ważna? Definicje i perspektywy
• w jaki sposób budować i rozwijać sieć zawodową? Ludzie i relacje
• jakie zachowania i działania zasilają naszą sieć, a jakie nie zachęcają do kontaktu i współpracy? Narzędzia i procesy networkingowe
• w jaki sposób realizować zawodowe cele, budując wokół siebie wspierające środowisko? Strategia a inni ludzie
• czy networking możliwy jest bez konfliktów i spalonych mostów? Odpowiedzialność, etyka i standardy pracy

Prowadząca: Magda Chołyst – od ponad 10 lat wspiera artystów w przekładaniu odważnych pomysłów na konkretne projekty, cele i strategie działania. Założycielka pracowni Artist in Bloom. Pracuje m.in. z muzykami, fotografami, projektantami. Certyfikowany coach Ericsson International. Edukatorka i projektantka procesów w innowacyjnym nurcie duńskiej szkoły Kaos Pilots. Wykładowczyni na kierunkach artystycznych i badaczka najważniejszych kompetencji w branżach kreatywnych. Ex-filmoznawczyni po poznańskim UAM i paryskiej Sorbonie. Uczestniczka programu Keychange, wspierającego „leaderki przyszłości”. W ramach działań Artist in Bloom współpracuje z indywidualnymi artystami, uczelniami oraz instytucjami kultury w Polsce i za granicą. 

Pracownia Artist in Bloom – założona przez Magdę Chołyst, przestrzeń wsparcia dla artystów, którzy mają w sobie gotowość do porwania się na własne marzenia. Pomagamy twórczym umysłom przejść od śmiałych idei do konkretnego działania, aby mogły rozkwitać, zarówno w przestrzeni własnej pracowni, jak i rynku kreatywnego. Specjalizujemy się w indywidualnej pracy z artystami, zajmujemy się edukacją, projektujemy procesy rozwojowe i angażujemy się w projekty badawcze.  

Sprawdź Artist in Bloom:

Website: www.artistinbloom.eu
FB https://www.facebook.com/artistinbloom.eu
IG https://www.instagram.com/artist_in_bloom/
MINDSETTER https://artistinbloom.eu/mindsetter/
KLASY https://artistinbloom.eu/klasy/


„MASZ MOŻLIWOŚCI: GRANTY I REZYDENCJE DLA TWÓRCÓW”

O jakie granty i stypendia mogą ubiegać się twórcy? Kiedy ruszają nabory i jakie warunki trzeba spełnić? Jak rozwijać się, podróżować i nawiązywać kontakty w kraju i za granicą, korzystając z programów rezydencji artystycznych? Na te pytania starałyśmy się odpowiedzieć podczas skierowanego do twórców webinarium „Masz możliwości: granty i rezydencje dla twórców”. Webinarium prowadziła Julia Harasimowicz.
Podczas webinarium:
  • porozmawiamy o możliwościach grantowych, stypendialnych i rezydencyjnych i o ich różnych modelach,
  • przeanalizujemy, jak stworzyć dobrą aplikację na stypendium/rezydencję,
  • przedstawimy dodatkowe, czasem nieoczywiste możliwości związane z rozwojem zawodowym i twórczym.
Prowadząca: Julia Harasimowicz – kuratorka w Dziale Rezydencji w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, współpracowała także z Galerią Raster czy Zachętą – Narodową Galerią Sztuki. Specjalistka w zakresie mobilności artystów. Historyczka sztuki, antropolożka i kuratorka, od 2018 roku doktorantka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.

„JAK KOMUNIKOWAĆ SWOJĄ TWÓRCZOŚĆ W INTERNECIE?” 

Jak ogarnąć komunikacyjny szum? W jaki sposób zaistnieć? Jak stworzyć strategię komunikacyjną i jakie jej elementy są kluczowe? Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć podczas skierowanego do twórców webinarium „Jak komunikować swoją twórczość w Internecie?”. W trakcie spotkania rozmawialiśmy o:
📣 szukaniu swojego języka – przeanalizowaliśmy strategie komunikacji wybranych artystek i artystów w Internecie,
📣 komunikacji live, Instagram Reels i tworzeniu sklepów w social media – nowych trendach, które warto znać i wdrażać w strategię komunikacji,
📣 szukaniu odbiorców – o kluczowych elementach budowania jakościowej społeczności.

Prowadząca: Monika Serafin – specjalistka ds. komunikacji internetowej, związana zawodowo z kulturą i biznesem. Współtwórczyni i organizatorka jednej z największych konferencji dla środowiska PR, marketingu i promocji w branży kultury – „Marketing w Kulturze”. Kreowała strategie komunikacji dla dużych marek konsumenckich i biznesowych. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego (filologia polska) i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (Podyplomowe Studia Menedżerów Kultury).

Współorganizator webinarium: Society and Enterprise Development Institute, Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży.


„Wycena praw autorskich. Jak wyceniać swoją twórczość?”

Podczas webinarium mówiliśmy:
– o autorskich prawach majątkowych jako przedmiocie obrotu gospodarczego,
– o sposobach dyspozycji prawami autorskimi, czyli za co twórca może żądać wynagrodzenia?
– jak wyceniać swoją pracę twórczą?
– o tym, jak rozmawiać z klientem o wynagrodzeniu za sprzedaż praw autorskich?
– o co zadbać negocjując umowę z klientem?

Prowadząca: Magdalena Miernik – adwokat wpisana na listę adwokatów przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie i aplikantka rzecznikowska w Polskiej Izbie Rzeczników Patentowych. Prawnik świadczący pomoc prawną dla naukowców, przedsiębiorców i twórców w ramach której specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej. Promotorka wiedzy na temat prawa własności intelektualnej. Założycielka firmy prawniczej Lookreatywni Law For Creatives (www.lookreatywni.pl) świadczącej wsparcie prawno-biznesowe dla branży kreatywnej, naukowców oraz MŚP. Szkoleniowiec z ponad 7-letnim doświadczeniem w dzieleniu się wiedzą na temat prawa własności intelektualnej w środowisku kreatywnym i naukowym. Ekspert w programach doradztwa prawno-biznesowego dla przedsiębiorców.

 


 

„Tworzysz? Dbaj o swoje prawa”

Podczas spotkania mówiliśmy m.in. o tym, z jakich elementów składa się umowa cywilno-prawna (umowa o dzieło i umowa zlecenie), na jakie jej elementy trzeba zwrócić uwagę, również w kontekście praw autorskich, jak wyceniać swoje prace, jak obliczać kwotę netto – „na rekę”.

Prowadzący:

Mikołaj Maciejewski – z wykształcenia kulturoznawca, z zawodu – koordynator, producent wydarzeń kulturalnych i szkoleniowiec. Przez niemal dwie dekady pracował dla Fundacji Malta oraz Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, gdzie nauczył się nie tylko, jak efektywnie tworzyć wydarzenia kulturalne, ale także – jak skutecznie zarządzać organizacjami sektora kultury. Stale zdobywa nową wiedzę i umiejętności, które chętnie przekazuje uczestnikom warsztatów i szkoleń. Od 2015 roku zajmuje się także audience development, w szczególności wpływem zmian w zarządzaniu organizacjami kultury, programowaniu ich działań i prowadzeniu polityki na budowanie trwałych i obustronnie satysfakcjonujących relacji z odbiorcami ich działań. Jest współzałożycielem NU Foundation oraz właścicielem firmy szkoleniowo-produkcyjnej AudienceLab.

Źródła podane podczas webinarium:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych-16794311/art-22

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-autorskie-i-prawa-pokrewne-16795787

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/kalkulator-umow-zlecenie

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/kalkulator-umow-o-dzielo

https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/pracujacy/-/publisher/details/2/umowy-zlecenia-i-umowy-o-dzielo-w-ubezpieczeniach-spolecznych/193758

https://e-prawopracy.pl/zus-artysta-wykonawca-a-umowa-o-dzielo/

https://koniecznywierzbicki.pl/umowa-o-dzielo-nie-dla-kazdego-artysty-na-co-uwazac-by-nie-podpasc-zus/

http://prawokultury.pl/newsy/podatki-i-skladki-zus-w-umowach-z-artystami/


 

„Pitching: jak prezentować siebie i swoją twórczość?”

Webinarium dotyczyło podstaw wypracowania dobrego pitcha – spójnego, atrakcyjnego komunikatu o sobie jako artyście.

Prowadząca:

Agata Wittchen-Barełkowska – od kilkunastu lat zajmuje się komunikacją, produkcją i promocją kultury. Współpracowała z ważnymi instytucjami kultury w Polsce i zagranicą, takimi jak: Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy, Malta Festival Poznań, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Teatr Nowy w Poznaniu, International Cochran Piano Competition, Teatr Jaracza w Łodzi, Bayerische Staatsoper w Monachium. Studiowała na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej) i Johannes Gutenberg-Universität Mainz. Jest doktorem nauk humanistycznych. Jako wykładowca współpracuje z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza i Wyższą Szkołą Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Tworzy strategie komunikacyjne i wartościowe treści dla klientów indywidualnych, biznesowych i instytucjonalnych. Prowadzi warsztaty i konsultacje dotyczące skutecznej komunikacji. Absolwentka Forum Dramaturgicznego i Szkoły Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym w Warszawie, Szkoły Przywódców Instytutu Wolności i programu „Przywództwo poziom wyżej”. Absolwentka studiów podyplomowych „Komunikacja w organizacji oparta na empatii” SWPS w Poznaniu. Prezes Zarządu NU Foudation.


„Twórca w ruchu: zaplanuj swój rozwój zawodowy”

Podczas webinarium mówiliśmy, dlaczego nawyk wyznaczania celów pomaga w organizacji pracy twórczej, jakie kryteria pozwalają dobrze formułować cele i co ułatwia mierzenie postępów i eliminuje potencjalną frustrację, a nawet lęk, który czasem towarzyszy praktyce ich wytyczania.

Podręcznik „Zawód artystka” i Indywidualny Plan Rozwoju do pobrania tutaj:

podręcznik a4:
https://drive.google.com/file/d/1o9Wwt2RmZK2Oc1urB3Q_K8kGxtGb-fAA/view

podręcznik a3:
https://drive.google.com/file/d/1hEnGOX5YtQBsUAs1Sy1aKRU8_JWWH8Fb/view

matryca Indywidualnego Planu Rozwoju:
https://drive.google.com/file/d/1lQqlrK5bwuZnVIAe75zJeqTxOpBNXhGJ/view

Prowadzące:

Future Simple – pomagamy spojrzeć na wyzwania z różnych perspektyw. Zachęcamy do szukania nowych rozwiązań dla starych spraw. Uczymy krytycznego i samodzielnego myślenia. Towarzyszymy w myśleniu o czasie, życiu i zmianach. Pokazujemy, że praca z emocjami jest równie przydatna jak ciągłe poszerzanie wiedzy. Pracujemy z mądrymi ludźmi, którzy od życia i siebie chcą więcej.

Paulina Czapska – trenerka i edukatorka. Od ponad 12 lat wspiera osoby i organizacje w poszerzaniu kompetencji zawodowych i osobistych. Autorka programów społeczno-kulturalnych i wieloletnią członkinią Zarządu Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”. Założycielka kolektywu Future Simple.

Anna Szapert – edukatorka i terapeutka, wykładowczyni akademicka. Doktorantka na Uniwersytecie SWPS. Od ponad 10 lat wspiera ludzi w zdobywaniu nowych kompetencji i dokonywaniu zmian na poziomie osobistym i zawodowym. Partnerka kolektywu Future Simple.


„Jak zarabiać na swojej twórczości? O wartościach, odbiorcach i zyskach”

Podczas webinarium opowiedzieliśmy o narzędziach, które pomogą opracować efektywny model zarabiania w oparciu o pracę artystyczną i kreatywną. Źródłem inspiracji były dla nas przykłady działań przedstawicieli zawodów kreatywnych z Polski i zagranicy, którzy przekuli swoje pomysły na biznesy.

Podczas webinarium mówiliśmy o tym:

  • jak dobrze zdefiniować grupę potencjalnych klientów,
  • jak określić propozycję wartości, za którą będą podążać,
  • na jakie pytania musimy odpowiedzieć, aby przygotować model biznesowy,
  • co zrobić, aby zweryfikować nasz pomysł przy możliwie małym ryzyku.

Źródła podane podczas webinarium:

1. Lista mega trendów ze strony www.trendwatching.com

2. Formularz do pracy nad propozycją wartości

3. Business Model Canvas

4. Strona poświęcona Service Dominant Logic

Prowadząca:

Agnieszka Mróz – projektantka usług, badaczka, moderatorka procesów design thinking. W swojej pracy szuka rozwiązań, które pozwalają równocześnie osiągnąć cele organizacji i odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników. Z wykorzystaniem podejścia service design/design thinking w ciągu ostatnich 2 lat projektowała rozwiązania dla korporacji, MŚP, instytucji publicznych, jak również organizacji pozarządowych. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu usług publicznych i wspieraniu innowacji społecznych. W oparciu o metodykę service design realizowała projekty m.in. dla Narodowego Centrum Kultury, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Laboratorium Innowacji Społecznych, Polskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, Miasta Leszno, Miasta Konin, Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości, Tatrzańskiego Parku Narodowego. W ciągu ostatnich 2 lat przeprowadziła ok 1800 godzin warsztatów. Była prelegentką na wielu konferencjach m.in. Element Talks, Experience Camp, World Usability Day, Europejskie Forum Gospodarcze, Polishopa Design Thinking Conference. Prowadzi zajęcia dla studentów studiów podyplomowych SWPS na kierunkach Projektowanie Usług oraz Zarządzanie Innowacją (Design Management). Autorka fiszek poświęconych metodyce design thinking: Jak tworzyć produkty i usługi? Zrozumieć Design Thinking.


„Słuchaj, sztuka to praca!” – podcast o pracy twórczej i planowaniu drogi zawodowej w świecie sztuki i branżach kreatywnych. Rozmowy z zaproszonymi twórcami prowadzi Ana Matusevic.

odcinek 1: Sylwia Chutnik: Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 2: Siksa Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 3: Paweł Sakowicz Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 4: Tartaruga (Jadzia Lenart i Wiktoria Podolec) Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 5: Hania Rani Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 6: Esy-floresy studio animacji Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 7: Zuza Gadomska i Marek Rogala (Kick-off) Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 8: Renata Dąbrowska Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 9: Agata Siwiak Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 10: Stasia Budzisz Spotify i YouTube | transkrypcja podcastu

 

odcinek 11: Twoja Stara Spotify i YouTube | transkrypcja podcastu

 

odcinek 12: Emilia Makówka (Własny Spokój) Spotify i YouTube |transkrypcja podcastu

Obserwatorium Kultury w Gdańsku włącza się w prace nad programami strategicznymi dotyczącymi kultury w mieście.

Deklaracja dostępności

Wersje elektroniczne publikacji

Dane kontaktowe

Instytut Kultury Miejskiej
ul. Długi Targ 39/40
80-830 Gdańsk

© Copyright Instytut kultury miejskiej. wszystkie prawa zastrzeżone.