Sztuka to praca. Program edukacyjny dla twórców

Aktualny
Kategoria: ,

Organizacja

Instytut Kultury Miejskiej

Dostępność

Posłuchaj podcastu „Słuchaj, sztuka to praca!”: na Spotify lub YouTube.

Chcesz otrzymywać od nas informacje mailowe o zbliżających się propozycjach szkoleniowych skierowanych do twórców i pracowników kreatywnych? Zapisz się tu i zapoznaj się z naszą klauzulą informacyjną.

„Sztuka to praca” to program edukacyjny online skierowany do artystek i artystów oraz przedstawicielek i przedstawicieli zawodów kreatywnych – zarówno tych rozpoczynających pracę w polu kultury, jak i tych chcących poszerzać swoje kompetencje zawodowe. W ramach programu dostarczamy wiedzę i rozwijamy umiejętności związane z zawodowym funkcjonowaniem w sektorze sztuki i branżach kreatywnych. Wspieramy w profesjonalizacji kariery i świadomym budowaniu jej założeń w zgodzie z własnymi wartościami i celami artystycznymi. Podczas tegorocznej edycji raz w miesiącu organizujemy ogólnodostępne webinaria prowadzone przez zaproszonych ekspertów i ekspertki oraz prowadzimy podcast „Słuchaj, sztuka to praca!” – rozmowy z twórcami, w których w każdy drugi wtorek miesiąca dzielą się swoim doświadczeniem i drogą zawodową. Podcast dostępny jest na kanale Instytutu Kultury Miejskiej na Spotify i YouTube

Poniżej znajdziecie informacje na temat aktualnych propozycji szkoleniowych, nagrania przeprowadzonych już webinariów i dostępne odcinki podcastu. Zapraszamy do dołączenia do grupy na facebook’u, w której informujemy o działaniach Instytutu Kultury Miejskiej (i nie tylko) w obszarze wsparcia dla branży kreatywnej. 

PLAN WEBINARIÓW DO KOŃCA ROKU:

 

NAJBLIŻSZE WEBINARIUM: „JAK KOMUNIKOWAĆ SWOJĄ TWÓRCZOŚĆ W INTERNECIE?” 

Jak ogarnąć komunikacyjny szum? W jaki sposób zaistnieć? Jak stworzyć strategię komunikacyjną i jakie jej elementy są kluczowe? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć podczas skierowanego do twórców webinarium „Jak komunikować swoją twórczość w Internecie?”. Podczas spotkania opowiemy o praktycznej stronie komunikowania swojej twórczości, a także wskażemy dobre praktyki i nowe trendy w komunikacji w mediach społecznościowych. Webinarium obędzie się 26 października (wtorek) w godz. 10:00-11:30 na kanale YouTube Instytutu Kultury Miejskiej i poprowadzi je Monika Serafin.

link do wydarzenia na fb: https://www.facebook.com/events/3012879905625307

W trakcie spotkania porozmawiamy o:
📣 szukaniu swojego języka – przeanalizujemy strategie komunikacji wybranych artystek i artystów w Internecie,
📣 komunikacji live, Instagram Reels i tworzeniu sklepów w social media – nowych trendach, które warto znać i wdrażać w strategię komunikacji,
📣 szukaniu odbiorców – o kluczowych elementach budowania jakościowej społeczności.

Prowadząca: Monika Serafin – specjalistka ds. komunikacji internetowej, związana zawodowo z kulturą i biznesem. Współtwórczyni i organizatorka jednej z największych konferencji dla środowiska PR, marketingu i promocji w branży kultury – „Marketing w Kulturze”. Kreowała strategie komunikacji dla dużych marek konsumenckich i biznesowych. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego (filologia polska) i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (Podyplomowe Studia Menedżerów Kultury).


„Wycena praw autorskich. Jak wyceniać swoją twórczość?”

Podczas webinarium mówiliśmy:
– o autorskich prawach majątkowych jako przedmiocie obrotu gospodarczego,
– o sposobach dyspozycji prawami autorskimi, czyli za co twórca może żądać wynagrodzenia?
– jak wyceniać swoją pracę twórczą?
– o tym, jak rozmawiać z klientem o wynagrodzeniu za sprzedaż praw autorskich?
– o co zadbać negocjując umowę z klientem?

Prowadząca: Magdalena Miernik – adwokat wpisana na listę adwokatów przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie i aplikantka rzecznikowska w Polskiej Izbie Rzeczników Patentowych. Prawnik świadczący pomoc prawną dla naukowców, przedsiębiorców i twórców w ramach której specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej. Promotorka wiedzy na temat prawa własności intelektualnej. Założycielka firmy prawniczej Lookreatywni Law For Creatives (www.lookreatywni.pl) świadczącej wsparcie prawno-biznesowe dla branży kreatywnej, naukowców oraz MŚP. Szkoleniowiec z ponad 7-letnim doświadczeniem w dzieleniu się wiedzą na temat prawa własności intelektualnej w środowisku kreatywnym i naukowym. Ekspert w programach doradztwa prawno-biznesowego dla przedsiębiorców.

 


 

„Tworzysz? Dbaj o swoje prawa”

Podczas spotkania mówiliśmy m.in. o tym, z jakich elementów składa się umowa cywilno-prawna (umowa o dzieło i umowa zlecenie), na jakie jej elementy trzeba zwrócić uwagę, również w kontekście praw autorskich, jak wyceniać swoje prace, jak obliczać kwotę netto – „na rekę”.

Prowadzący:

Mikołaj Maciejewski – z wykształcenia kulturoznawca, z zawodu – koordynator, producent wydarzeń kulturalnych i szkoleniowiec. Przez niemal dwie dekady pracował dla Fundacji Malta oraz Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, gdzie nauczył się nie tylko, jak efektywnie tworzyć wydarzenia kulturalne, ale także – jak skutecznie zarządzać organizacjami sektora kultury. Stale zdobywa nową wiedzę i umiejętności, które chętnie przekazuje uczestnikom warsztatów i szkoleń. Od 2015 roku zajmuje się także audience development, w szczególności wpływem zmian w zarządzaniu organizacjami kultury, programowaniu ich działań i prowadzeniu polityki na budowanie trwałych i obustronnie satysfakcjonujących relacji z odbiorcami ich działań. Jest współzałożycielem NU Foundation oraz właścicielem firmy szkoleniowo-produkcyjnej AudienceLab.

Źródła podane podczas webinarium:

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych-16794311/art-22

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-autorskie-i-prawa-pokrewne-16795787

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/kalkulator-umow-zlecenie

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/kalkulator-umow-o-dzielo

https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/pracujacy/-/publisher/details/2/umowy-zlecenia-i-umowy-o-dzielo-w-ubezpieczeniach-spolecznych/193758

https://e-prawopracy.pl/zus-artysta-wykonawca-a-umowa-o-dzielo/

https://koniecznywierzbicki.pl/umowa-o-dzielo-nie-dla-kazdego-artysty-na-co-uwazac-by-nie-podpasc-zus/

http://prawokultury.pl/newsy/podatki-i-skladki-zus-w-umowach-z-artystami/


 

„Pitching: jak prezentować siebie i swoją twórczość?”

Webinarium dotyczyło podstaw wypracowania dobrego pitcha – spójnego, atrakcyjnego komunikatu o sobie jako artyście.

Prowadząca:

Agata Wittchen-Barełkowska – od kilkunastu lat zajmuje się komunikacją, produkcją i promocją kultury. Współpracowała z ważnymi instytucjami kultury w Polsce i zagranicą, takimi jak: Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy, Malta Festival Poznań, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Teatr Nowy w Poznaniu, International Cochran Piano Competition, Teatr Jaracza w Łodzi, Bayerische Staatsoper w Monachium. Studiowała na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej) i Johannes Gutenberg-Universität Mainz. Jest doktorem nauk humanistycznych. Jako wykładowca współpracuje z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza i Wyższą Szkołą Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Tworzy strategie komunikacyjne i wartościowe treści dla klientów indywidualnych, biznesowych i instytucjonalnych. Prowadzi warsztaty i konsultacje dotyczące skutecznej komunikacji. Absolwentka Forum Dramaturgicznego i Szkoły Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym w Warszawie, Szkoły Przywódców Instytutu Wolności i programu „Przywództwo poziom wyżej”. Absolwentka studiów podyplomowych „Komunikacja w organizacji oparta na empatii” SWPS w Poznaniu. Prezes Zarządu NU Foudation.


„Twórca w ruchu: zaplanuj swój rozwój zawodowy”

Podczas webinarium mówiliśmy, dlaczego nawyk wyznaczania celów pomaga w organizacji pracy twórczej, jakie kryteria pozwalają dobrze formułować cele i co ułatwia mierzenie postępów i eliminuje potencjalną frustrację, a nawet lęk, który czasem towarzyszy praktyce ich wytyczania.

Podręcznik „Zawód artystka” i Indywidualny Plan Rozwoju do pobrania tutaj:

podręcznik a4:
https://drive.google.com/file/d/1o9Wwt2RmZK2Oc1urB3Q_K8kGxtGb-fAA/view

podręcznik a3:
https://drive.google.com/file/d/1hEnGOX5YtQBsUAs1Sy1aKRU8_JWWH8Fb/view

matryca Indywidualnego Planu Rozwoju:
https://drive.google.com/file/d/1lQqlrK5bwuZnVIAe75zJeqTxOpBNXhGJ/view

Prowadzące:

Future Simple – pomagamy spojrzeć na wyzwania z różnych perspektyw. Zachęcamy do szukania nowych rozwiązań dla starych spraw. Uczymy krytycznego i samodzielnego myślenia. Towarzyszymy w myśleniu o czasie, życiu i zmianach. Pokazujemy, że praca z emocjami jest równie przydatna jak ciągłe poszerzanie wiedzy. Pracujemy z mądrymi ludźmi, którzy od życia i siebie chcą więcej.

Paulina Czapska – trenerka i edukatorka. Od ponad 12 lat wspiera osoby i organizacje w poszerzaniu kompetencji zawodowych i osobistych. Autorka programów społeczno-kulturalnych i wieloletnią członkinią Zarządu Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”. Założycielka kolektywu Future Simple.

Anna Szapert – edukatorka i terapeutka, wykładowczyni akademicka. Doktorantka na Uniwersytecie SWPS. Od ponad 10 lat wspiera ludzi w zdobywaniu nowych kompetencji i dokonywaniu zmian na poziomie osobistym i zawodowym. Partnerka kolektywu Future Simple.


„Jak zarabiać na swojej twórczości? O wartościach, odbiorcach i zyskach”

Podczas webinarium opowiedzieliśmy o narzędziach, które pomogą opracować efektywny model zarabiania w oparciu o pracę artystyczną i kreatywną. Źródłem inspiracji były dla nas przykłady działań przedstawicieli zawodów kreatywnych z Polski i zagranicy, którzy przekuli swoje pomysły na biznesy.

Podczas webinarium mówiliśmy o tym:

  • jak dobrze zdefiniować grupę potencjalnych klientów,
  • jak określić propozycję wartości, za którą będą podążać,
  • na jakie pytania musimy odpowiedzieć, aby przygotować model biznesowy,
  • co zrobić, aby zweryfikować nasz pomysł przy możliwie małym ryzyku.

Źródła podane podczas webinarium:

1. Lista mega trendów ze strony www.trendwatching.com

2. Formularz do pracy nad propozycją wartości

3. Business Model Canvas

4. Strona poświęcona Service Dominant Logic

Prowadząca:

Agnieszka Mróz – projektantka usług, badaczka, moderatorka procesów design thinking. W swojej pracy szuka rozwiązań, które pozwalają równocześnie osiągnąć cele organizacji i odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników. Z wykorzystaniem podejścia service design/design thinking w ciągu ostatnich 2 lat projektowała rozwiązania dla korporacji, MŚP, instytucji publicznych, jak również organizacji pozarządowych. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu usług publicznych i wspieraniu innowacji społecznych. W oparciu o metodykę service design realizowała projekty m.in. dla Narodowego Centrum Kultury, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Laboratorium Innowacji Społecznych, Polskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, Miasta Leszno, Miasta Konin, Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości, Tatrzańskiego Parku Narodowego. W ciągu ostatnich 2 lat przeprowadziła ok 1800 godzin warsztatów. Była prelegentką na wielu konferencjach m.in. Element Talks, Experience Camp, World Usability Day, Europejskie Forum Gospodarcze, Polishopa Design Thinking Conference. Prowadzi zajęcia dla studentów studiów podyplomowych SWPS na kierunkach Projektowanie Usług oraz Zarządzanie Innowacją (Design Management). Autorka fiszek poświęconych metodyce design thinking: Jak tworzyć produkty i usługi? Zrozumieć Design Thinking.


„Słuchaj, sztuka to praca!” – podcast o pracy twórczej i planowaniu drogi zawodowej w świecie sztuki i branżach kreatywnych. Rozmowy z zaproszonymi twórcami prowadzi Ana Matusevic.

odcinek 1: Sylwia Chutnik: Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 2: Siksa Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 3: Paweł Sakowicz Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 4: Tartaruga (Jadzia Lenart i Wiktoria Podolec) Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 5: Hania Rani Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 6: Esy-floresy studio animacji Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

 

odcinek 7: Zuza Gadomska i Marek Rogala (Kick-off) Spotify i YouTube | transkrypcja odcinka

Obserwatorium Kultury w Gdańsku włącza się w prace nad programami strategicznymi dotyczącymi kultury w mieście.

Wersje elektroniczne publikacji

Dane kontaktowe

Instytut Kultury Miejskiej
ul. Długi Targ 39/40
80-830 Gdańsk

© Copyright Instytut kultury miejskiej. wszystkie prawa zastrzeżone.